Prvý polrok 2024 bol vo výkonoch cestovného ruchu v Tatrách úspešný
Vysoké Tatry, 28.08.2024
Dostupné štatistické údaje ukazujú, že prvý polrok 2024 (do 30. júna 2024) takmer atakoval rok 2019, v niektorých výsledkoch dokonca padali aj rekordy. Propagácia a marketing jednoznačne prinášajú svoje pozitívne výsledky. Letná sezóna vo Vysokých Tatrách ešte prebieha, celkový výsledok za leto bude známy až o niekoľko týždňov.
Pred prípravou zimných kampaní a plánov bilancujeme v Oblastnej organizácii cestovného ruchu Región Vysoké Tatry prvý polrok, so zameraním najmä na zimné mesiace, ktoré nám v polročnom cykle priniesli najviac turistov. Úlohu zrejme zohrali snehové podmienky, najmä pri turistoch z okolitých krajín, ale aj intenzívna kampaň, ktorú realizovala v susedných krajinách Slovakia Travel.
Slovenskí návštevníci naše veľhory nevynechali, zaregistrovali sme však mierny pokles návštevnosti Slovákov. Naopak, vynikajúce výsledky pomohla dosiahnuť návštevnosť zo zahraničia.
Niektoré národnosti dokonca prekonali aj staršie rekordy z uplynulých rokov:
- Poľsko – rekordný počet Poliakov v nárast až 20%.
- Maďarsko – kontinuálny rast návštevnosti, medziročne 2023 sú to ďalšie 3 %, od porovnávaného najlepšieho roka je to stále + 8% (2019)
- Českí turisti pobudli vo Vysokých Tatrách v približne rovnakom počte ako minulý rok, celkovo zatiaľ vedie rok 2019.
Okrem tradičných trhov (okolité krajiny) je OOCR Región Vysoké Tatry spolu s OOCR REGION LIPTOV aktívne aj na tzv. nových trhoch, kde sa aj vďaka Ministerstvu cestovného ruchu a športu SR realizovali rôzne propagačné, marketingové a akvizičné aktivity. Investícia do marketingových kampaní priniesla výborné výsledky a potvrdzujeme tak nárast klientov aj z ďalších krajín, o ktoré sa usilujeme a z ktorých sa nám podarilo priniesť viac turistov.
Stále viac objavujú Vysoké Tatry návštevníci z Rumunska, oproti minulému roku je ich nárast 9 % a z dlhodobého pohľadu dokonca až 12 %. Ďalšou dobrou správou je aj pribúdanie Britov v štatistikách. Oproti predošlej zime je ich nárast návštevnosti takmer o 20 %. Ešte lepšia správa je, že Rumuni ako aj Briti tvoria v počte prenocovaní priemer viac ako 3 noci, tzn. že prichádzajú na dlhšie ako turisti z okolitých krajín. Do Vysokých Tatier si opäť nachádzajú cestu turisti z Pobaltia, najviac ich je z Litvy, druhá priečka patrí Lotyšom a posledná Estóncom. Takisto však patria ku klientele, ktorá v našich horách zotrvá priemerne viac ako 3 noci. Oproti klesajúcemu počtu prenocovaní u domácich návštevníkov je to vynikajúci trend.
Ďalšie investície do propagácie a marketingu v nasledujúcich obdobiach tak preukázateľne môžu priniesť konverzie v podobe rastúcej návštevnosti zahraničných hostí a zdôrazňujeme tak potrebu podpory incomingu – teda príjazdového cestovného ruchu. Z tejto polročnej bilancie je zrejmé, že spolupráca s partnermi z Oblastnej organizácie cestovného ruchu REGIÓN LIPTOV, s ktorou spoločne v zahraničí vystupujeme pod značkou TATRY, má veľký prínos pre oba regióny a domácu ekonomiku. Cítime a evidujeme potenciál rastu nielen pre naše dve destinácie, ale aj pre Podhorie a okolité regióny. Spájaním síl, či už s Ministerstvom cestovného ruchu a športu SR, národnou agentúrou Slovakia Travel, ale aj podnikateľov a aktérov cestovného ruchu v regiónoch, by sme do budúcnosti mohli prinášať ďaleko viac pozitívnych správ.
Vysoké Tatry sú medzinárodnou destináciou, takže z dlhodobého hľadiska si trúfame prezentovať ich takto aj v ďalších krajinách, z ktorých prichádzajú turisti aj dnes, napríklad Nemecko, Holandsko, Belgicko či Škandinávia. Dôkazom je aj spätná väzba, ale aj organicky rastúca návštevnosť z rôznych krajín sveta, ktoré chcú Slovensko a naše veľhory objavovať.
Zdroj: OOCR
Foto: Marek Hajkovský