Nová elektrická zubačka zo Švajčiarska v Poprade!
Dňa 15.1.2020 tri kamióny doručia jeden z piatich vlakov, ktorými bude Železničná spoločnosť Slovensko od júna zabezpečovať obyvateľom tatranských obcí i turistom prepojenie v rámci siete Tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice.
Novú ozubnicovo-elektrickú jednotku s kapacitou 91 miest na sedenie a 88 miest na státie s názvom, podľa tatranského štítu – Bradavica, privítal v ranných hodinách Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK. Nová zubačka s maximálnou rýchlosťou 80km/h svojimi parametrami spĺňa účelné vozidlo na úrovni 21.storočia.
Nájdeme v nich:
- viacúčelový priestor pre prepravu detských kočíkov a sezónnych športových náčiní (bicykle, kolobežky, lyže, sánky, snowboardy, boby a pod.)
- klimatizovaný priestor
- ,,vandalizmuvzdorné“ amteriály
- protišmykovú podlahu
- zabudovaný moderný vizuálny a akustický informačný systém pre cestujúcich
- systém počítania cestujúcich
- wi-fi pripojenie na internet
V prevádzke budú do konca roka 2021 postupne nasadených všetkých 5 nových vozňov na trati Štrba-Štrbské Pleso, Štrbské Pleso-Starý Smokovec-Poprad a Starý Smokovec-Tatranský Lomnica.
Staré vozne budú upravené pre možnosť prevádzky na tratiach OŽ prioritne kôli mimoriadnym a historickým jazdám, prípadne pre posilové použitie v čase špičky. Z celkových troch, ZSSK ponechá dve súpravy týchto jednotiek.
Umiestnenie prvého vozňa, ktorý pozostával z troch častí, prebiehalo nasledovne. Najprv sa na koľajnice umiestnila prvá – stredová, najťažšia, až 80 ton vážiaca, časť motora za pomoci dvoch žeriavov. Ďalej sa pred ňu a za ňu umiestnili ďalšie dve časti, ktoré budú slúžiť pre cestujúcich na sedenie, obe s hmotnosťou 60 ton. Celé umiestnenie vozňa z kamiónov trvalo v popradskom depe niekoľko hodín.
Prvá súprava bude niesť názov Bradavica, podľa jedného z tatranských vrcholov. Viac o grafickom návrhu pre všetkých 5 vozňov si môžete prečítať tu.
Zdroj: ZSSK